dilluns, 8 d’octubre del 2018

Activitats sobre registres lingüístics - 4t ESO

Bon dia,

Aquests dies hem estat parlant dels registres lingüístics i ja teniu la informació en aquesta entrada. Per continuar, i per posar-hi una mica d'humor, podeu veure aquest capítol de Plats Bruts que també ens deixa clar com les varietats d'una llengua van evolucionant:





A més, i tal com vau demanar, us penjo algunes activitats per poder practicar els registres lingüístics.




ACTIVITATS REFORÇ
1. Torna a escriure aquestes oracions substituint les expressions en cursiva per una d'aquestes locucions o frases fetes:
agafar una galipàndria - ser can Seixanta - això és Xauxa - mamar-se el dit - ser el cul d'en Jaumet

a. Estigues quiet! Sempre t'estàs movent...
b. Si surts al carrer sense abric et refredaràs.
c. En aquesta casa hi ha un desgavell important.
d. Si et penses que t'ho permetrem tot, estàs molt equivocat!
e. No creguis que soc tan innocent, jo

Digues ara a quin registre pertanyen totes.


2. Què és una varietat històrica. Posa'n dos exemples que coneguis.

3. Escriu una oració per a cada situació:
       a. Em trobo amb un amic pel carrer.
       b. He de respondre un correu al meu cap.
       c. He de començar una exposició oral a classe.

4. Llegeix aquests dos textos i digues quin registre utilitza cadascun i els motius que t'ho fan pensar.
a. "Constitueix una regió autònoma de Portugal. La capital és Funchal. Comprèn les illes de Madeira, la més important, i Porto Santo i els grups de Desertas i Selvagens."

b. "Madeira, en el meu carnet de ruta, era fins ara un vaixell de diamants i una gran alga fosforescent desmaiant-se sobre el negre de les aigües. Avui la visió decorativa, s'ha convertit en una massa rogenca, clapada de vinyes verdes, d'arbres molsuts i de casetes blanques."

 5. Indica quines paraules formen part del registre col·loquial i quines al científic:
flipar, pispar, aliè, otitis, molar, ratllar, emprenyar, cefalàlgia, clapada, albor, conya, pirat.

A més, podreu trobar aquí una pàgina web amb més activitats interactives.

ACTIVITATS AMPLIACIÓ
Aquestes activitats són d'ampliació, per tant, si les voleu fer, és possible que hagueu de buscar informació fora del llibre. Podeu demanar-me ajuda.
1. Quins criteris es fan servir per adscriure un dialecte a una llengua determinada?
2. Digues la diferència entre argot i llenguatge tècnic (o tecnolecte).
3.Quines funcions corresponen a l'estàndard?
4.Indica els trets propis d'un registre tècnic que trobis al text següent:
 "Per a evitar o reduir al màxim la presència d'amines biògenes en els aliments, perquè no sobrepassis els màxims legals i per a obtenir productes de més qualitat, s'estudien millores no només en les característiques de les matèries primeres o en l'estabilització dels productes sinó també en els processos d'elaboració.

En aquest sentit, en productes carnis, s'han seleccionat soques dels microorganismes fermentadors dels embotits crus adobats (llonganissa, fuet i similars) que, tot mantenint les característiques sensorials, permeten obtenir productes amb un contingut molt baix d'amines biògenes."



 




ALS COMENTARIS HI TROBAREU EN BREU LES RESPOSTES.
Núria

1 comentari:

  1. RESPOSTES:
    1. Torna a escriure aquestes oracions substituint les expressions en cursiva per aquestes locucions o frases fetes:
    a. Estigues quiet! Ets el cul d'en Jaumet...
    b. si surts al carrer sense abric agafaràs una galipàndria.
    c. Aquesta casa sembla Can Seixanta.
    d. Si et penses que això és Xauxa, estàs molt equivocat.
    e. No creguis que em mamo el dit, jo!

    Pertanyen al registres col·loquial.

    2. Què és una varietat històrica. Posa'n dos exemples.
    És la manera de parlar de cada època o de cada generació. Per exemple, podem trobar textos d'una mateixa llengua escrits en segles diferents o bé, les diferències generacionals entre avis i nets.

    3.Escriu una oració per a cada situació.
    a. Ei, tio! Què hi fas, pel meu barri
    b. En resposta al teu correu, et comunico que durant la propera setmana arribarà la comanda per la qual em demanes.
    c. Bon dia, a continuació us explicaré què són els registres lingüístics.

    4. Llegeix aquests dos textos i digues quin registre utilitza cadascun i els motius que t'ho fan ensar.
    a. Estàndard: el nivell és de formalitat mitjana i utilitza un vocabulari neutre i objectiu.
    b. Literari: té una voluntat estètica i una intencionalitat subjectiva.

    5. Indica quines paraules formen part del registre col·loquial i quines al científic:
    Col·loquial: flipar, pispar, molar, ratllar, emprenyar, clapada, conya, pirat.
    Científic: aliè, otitis, cefalàlgia, albor.

    ResponElimina